عبارات “تابلو برق” و “تابلو مرکز کنترل موتور” به طور کلی برای تعریف ترکیبی از محوطه، جعبه تقسیم، قطع کننده مدار، کنتاکتورهای قدرت، فیوزهای برق، رله محافظ، دستگاه کنترل و نشان گر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

استاندارد های تابلو مرکز کنترل موتور

استانداردهایی که در اروپا استفاده می شود اغلب برای تعریف عبارات کلی به IEC60050 مراجعه می کند. استانداردهای منحصر به فرد IEC تمایل دارند تا تعاریف بیشتری را درباره ی تجهیزات مورد نظر ارائه دهند.

مثال:

  • IEC60439 و IEC60947 برای تجهیزات کم ولتاژ
  • IEC60056، IEC60298 و IEC60694 برای تجهیزاتی با ولتاژ بالا. استاندارد قدیمی تر IEC60277 کنار گذاشته شده است.

 

IEC60439 برای تجهیزات کم ولتاژ به عنوان مجموعه ی سازه های کارخانه ای  ، و یا FBA های تابلوهای برق و تابلوهای دستگاه های کنترل به کار می رود.

 

تفاوت های تابلوهای مرکز کنترل موتور با تابلو برق

  • تابلو برق تمایل به کار غیر مداوم دارد، در حالی که تابلو مرکز کنترل موتور به طور مداوم در فرآیندهای مورد نیاز موتور استفاده می شود.
  • تابلو برق حداقل تا ۴۰۰ کیلو ولت قابل دسترس است، در حالی که تابلوهای مرکز کنترل موتور فقط برای ولتاژ تا حدود ۱۵ کیلو ولت طراحی شده اند، زیرا این حد متوسط برای موتورهایی با ولتاژ بالا است.

 

مشخصه های تابلو مرکز کنترل موتور

  • تابلو مرکز کنترل موتور مجموعه ای از اتاقک های محفظه ای  خروجی به ویژه برای تامین و کنترل قدرت موتورها است.
  • تابلو مرکز کنترل موتور ممکن است شامل اتاقک محفظه ای خروجی برای اتصال به دیگر تابلوهای برق و یا تابلو های مرکز کنترل موتور، و قطع کننده های مدار برای وارد شونده ها و بخش های جعبه  تقسیم باشد.
  • صفحه های تقسیم برق می توانند ترکیبی از تابلو برق و تابلو مرکز کنترل موتورها باشند. مثلا یک صفحه تقسیم اصلی با ولتاژ بالا برای یک پلت فرم خارجی دارای تابلو برق برای مولد ها، بخش جعبه تقسیم و ترانسفورمر خروجی است و همچنین می تواند اتاقک محفظه ای تابلو مرکز کنترل موتور برای موتورهایی با ولتاژ بالا داشته باشد.
  • در کنار ورودی ها و جعبه تقسیم بخش قطع کننده مدار، تابلو مرکز کنترل موتور با کانتاکتور ها و فیوزها (و یا برخی از انواع تجهیزات کم ولتاژ) طراحی شده اند که جریان های خطا را در عرض یک دوره جریان AC متوقف می کنند.قطع کننده های مدار نیاز به چندین دوره جریان خطا دارند تا قبل از وقفه کامل، جریان وجود داشته باشد. در نتیجه اجزاء درون یک قطع کننده ی مدار در برابر نیروهای بیشتر مقاومت می کنند و گرمای تولید شده طی چندین دوره کامل جریان خطا را تحمل می کند .

به طور کلی، تابلوهای برق ممکن است به طور گسترده تر با صفحه های تقسیم برق مرتبط باشد که حاوی مدارهای قطع کننده یا اتاقک محفظه ای کنتاکتور برای توزیع قدرت به دیگر تابلوهای برق و تابلو مرکز کنترل موتور است و همچنین قدرت خود را از مولدها و یا خطوط یا کابل های ورودی دریافت می کند.

بستن منو