کلید گردان یکی از پرکاربرد ترین کلیدهای صنعتی می باشد که در موارد متعددی از آن به عنوان فرمان دهنده و تغییر وضعیت مدار الکتریکی در تابلوهای صنعتی استفاده می شود. اگر بخواهیم یک تعریف استاندارد برای کلید گردان داشته باشیم باید گفت که کلید گردان یک نوع کلید با عمل نیمه مستقل دستی می باشد. در تعریف کلید گردان دو واژه اصلی (کلید) و (عمل نمیه مستقل دستی) نیاز به توضیح بشتری دارند که در زیر این توضیحات ارائه شده است.

کلید (switch): به وسیله ای اطلاق می شود که توانایی عمل قطع و وصل مکانیکی را دارد و قادر به وصل کردن و عبور جریان و همچنین قطع جریان در شرایط عادی مدار نیز می باشد. همچنین میتواند برای مدت زمان محدودی تحت شرایطی غیرعادی از قبیل اتصال کوتاه مدار به کار خود ادامه دهد. این نکته قابل ذکر می باشد که یک کلید ممکن است قادر به وصل کردن جریان اتصال کوتاه باشد اما این امر تضمینی برای قطع این جریان توسط همان کلید نمی باشد و ممکن است کلید مذکور این توانایی را نداشته باشد.

عمل نیمه مستقل دستی : در تعریف عمل نیمه مستقل دستی در استاندارد کلیدها آمده است، به عملی که تنها با اعمال مستقیم انرژی به صورت دستی انجام می شود، به نحوی که نیروی دستی تا یک حد مشخصی که بیشتر از آن منجر به عمل قطع و وصل می شود، افزایش پیدا می کند.
ساده بودن عملکرد و ارزان قیمت بودن کلید های گردان باعث شده است تا از آنها در تابلوهای برق صنعتی و تابلوهای فرمان استفاده فراوانی شود. کلیدهای گردان با توجه به ساختار مکانیکی و تعداد کنتاکت های موجود به انواع زیر تقسیم می شوند:

۱-    کلید گردان یک طرفه
۲-    کلید گردان دو طرفه
۳-    کلید گردان چپگرد – راستگرد تکفاز
۴-    کلید گردان چپگرد – راستگرد سه فاز
۵-    کلید گردان ستاره – مثلث
۶-    کلید گردان دالاندر (مخصوص موتورهای دالاندر)
۷-    کلید ولتمتر (خط و فاز)
۸-    کلید آمپرمتر  

در بازار کلید های گردان با کدهای خاص خود شناخته می شوند که معرف نوع کلید و جریان مجاز کلید می باشد.

کلید گردان در آمپر های : ۱۲-۱۶-۲۵-۳۲-۴۰-۶۳-۱۰۰-۲۰۰-۲۵۰-۴۰۰-۶۳۰ در بازار موجود می باشد.

بستن منو